Teorikurs AM-moped

Teoriundervisningen bedrivs med max 16 elever och lärare. Teoriundervisningen ska genomföras innan körträningen kan börja. Vi avsätter 9 timmar inkl raster för teorikursen, detta för att möta transportstyrelsens krav på 8 timmar effektiv tid.

Manöverbana

Eleverna ska efter genomförd teorikurs få bekanta sig med mopeden. På vår manöverbana går vi igenom mopedens olika delar och gör en säkerhetskontroll.

Eleven ska sen på lära sig att starta, stanna med fokus på balans och kontroll och uppmärksamhet. Manövrera mopeden i låg fart kring en banan med koner utan att i onödan sätta ner fötterna.

Efter låg fart ökar vi tempot och övar tekniken för styrning kring koner likt en slalombana.

Eleven övar bromsteknik i både grus och asfalt. Om något av hjulen låser sig ska du kunna häva låsningen. Målet är att du ska kunna bromsa hårt och effektivt till stopp i 45 km/t. Övningen sker utan och med passagerare.

Manöverträningen sker med 4 elever per lärare.

Körning i trafik – Inledande trafik/Mindre landsväg

Den inledande körningen sker i villaområde och fokus läggs på uppmärksamhet (rutiner för hur man tittar i speglar och döda vinkeln), riskbedömning, hastighetsanpassning, placering och väjningsregler samt att du ska se dig för innan du startar och svänger i korsningar. Du lär dig även hur du passerar rakt över en korsning med rätt hastighet och med goda avsökningsrutiner. Du kommer även att få se hur en bilförare ser dig.

Körning i trafik – Stadstrafik/Landsväg

Här kör vi i en mer stadslik miljö där eleven ska lära sig att anpassa sin fart till olika risker som tex skymda korsningar, cykelbanor, mm. Du får lära dig hur och varför det är viktigt att placera mopeden rätt i olika situationer. Du kommer även att få köra i cirkulationsplatser, trafikljuskorsningar och öva körfältsbyten.

Större landsväg, här lär du dig hur viktig din hastighetsanpassning är i olika situationer. Läraren lägger upp lektionen så du kommer att få se riskfyllda situationer i samband med felaktiga placeringar, hur du identifierar risker, och placerar dig på ett riskfritt sätt. Du kommer att få köra smal och krokig väg, stor landsväg, öva på att svänga av till höger och vänster.

Om du och din lärare tycker att det inte räcker med körlektioner finns möjlighet att köpa mer.

Trafikkörningen sker med 1 elev och 1 lärare.